Administratie opzetten

Je hebt een goed idee, ondernemerskwaliteiten en financiƫle mogelijkheden om de stap naar het zelfstandig ondernemen te kunnen zetten. De weg naar de Kamer van Koophandel weet je snel te vinden; met een inschrijvingsbewijs en een fiscaal nummer ga je weer op huis aan. De bankrekening is geopend en de nodige investeringen zijn gedaan. Je gaat gretig aan het werk en de opdrachten of orders lopen binnen. Zo ook de bekende "blauwe" enveloppen...

Hoe zit het nu met je administratie? De vragen die je jezelf kunt stellen:
  • Ga ik zelf de administratie doen? In dat geval met welk software pakket? Of ga ik het uitbesteden?
  • Hoe houd ik mijn zakelijke uitgaven inzichtelijk en onder controle?
Het opzetten van een administratie hoeft niet veel tijd te kosten, maar vergt wel enige discipline en ervaring als je het goed wilt doen. Als ondernemer wordt je geacht om inzichtelijk te maken wat je inkomsten en uitgaven zijn geweest. Samen met jou bekijk ik wat de meest eenvoudige methode is. Een goed opgezette administratie levert voor de toekomst nauwelijks problemen op.

Is de administratie goed ingericht, dan kan ik je ondersteunen bij het opmaken van de jaarlijkse balans (en resultatenoverzicht), de tussentijdse cijfers voor de bank en de belastingaangifte.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.